Stress. och lite jobb.
Jag börjar skriva på den idag så kan jag uppdatera när jag har sammanställt lite mer!
PS: Det har varit ganska stressigt med projektet senaste veckorna för vi har haft så mycket annat i skolan samt denna vecka är det stressigt inför praktiken så jag kanske inte gör det här jobbet på exakt utsatta tider utan mer när jag har tid. Men jag tänkte att eftersom jag och Rebeka åker till Barcelona tillsammans kan vi alltid jobba lite där och eventuellt ta bilderna där. Jag har redeigeringsprogram i datorn.
Människor i reklam.
Detta är ett utdrag ur boken. ( Bild och retorik i media av Anders Carlsson och Thomas Koppfeldt)
(I avsnittet innan har exmpelt om en Telia reklam tagits upp, där har man jobbat med att analysera en bild från en av deras kampanjer. Fortsätter i detta stycke.)
"
Det är lättare att leva sig in i människor än att förstå något så opersonligt som ett telefonabonnemang. Människor är viktiga som förebilder i reklamen just därför: vi vill gärna placera människor i fack. Och vi gör det efter att ha tolkat deras yttre och sätt att framträda (framställas). Vi tycker ofta att personer kan "stå för" olika värden och kvaliteter. "
Jag tycker att det här avsnittet beskriver mycket om det vi jobbar med i just det här avsnittet. Det handlar om hur man kan använda människor för att framställa en viss "image" som produkten skall ha. I detta fall har vi inriktat oss på image rörande skönhet samt hur man använder människor för att bygga på skönhetsidealen. Jag gillar även att stycket tar upp "förebilder", precis som jag nämnt tidigare. Att bygga modellen/skådespelaren i reklamfilmen till en förebild gör att idealen påverkar betraktaren mer. Man blir alltså inspirerad. I reklamer rörande skönhetsideal kan detta påverka negativt.
I morgon skall jag skriva lite mer om vad vi skall göra för produkt i detta moment samt ta en titt på veckoplaneringen. skriver snart!
Skönhet förändras.
Jag har en teori när det gäller detta - man vill anspela på rikedom.
Innan har jag tagit upp att man vill ha snygga modeller som har ett utseende som tycks vara omöjligt för att man skall se upp till denna. Nu har jag även funderat på hur man anspelar på rikedom.
Tes: På 50 talet var det populärt med kurvor. För att få kurvor samt köpa kläder som frambringade kurvorna krävdes att man hade pengar. Utan pengar - mindre mat - smalare - passar inte idealen.
Idag är det populärt att vara riktigt smal. Idag är det den feta maten som är billig. Det är även så att har man ett bra jobb med bra lön så innehåller det ofta ej kroppsarbete. Detta gör att man rör sig mindre och behöver äta mindre. Utan pengar - billigare mat - fetare mat- övervikt - passar ej idealen.
Detta lan tyckas ganska långsökt men jag tror även att denna teori kan stämma till viss del. Vi vill ständigt visa det som hör ihop med det vackra, det rika. Det som gemeneman skall se upp till och vilja anpassa sig till. Det säger något om det samhälle vi lever i. Rikedom och skönhet förknippas ofta med lycka. Lycka är det vi lärt oss att sträva efter. Dock kan strävandet efter att passa in i idealen vara mycket krävande och när vi väl nått dit är vi uttröttade, stressade och pinade för att inte tala om undernärda. HUr lycklig blir man egentligen då?
Betrakta.
Det var några reklamfilmer jag reagerade starkt på, bladn annat Nelly.com och TreSemme.
Nelly.com använde sig av smala modeller med perfekt hår och hy i sin annons. De manliga modellerna var muskliga men ändå smala. De var även klädda i både dyra och eleganta kläder. Man skulle kunna säga att de förkroppsligade skönhetsidealen i dagens samhälle.
I TreSemme reklamen är hårmodellen (TreSemme är hårvårdsprodukter) mycket vacker med perfekt hår, perfekt hy och rena drag.
Efter dessa två reklamfilmer följde en Ica reklam. Denna reklamfilm ärmycket annorlunda än de föregående. Visst, människorna i reklamen ser bra ut, men den anspelar inte på skönhetsideal på samma sätt. Den säljer inte genom skönhet, utan genom humor.
Det är en mycket intressant aspekt inom detta område som fick mig att tänka till. Man använder sönhetsideal medvetet för att sälja en vara. Det handlar om varans image. Ofta är det också just de produkter som anspeelar på utseende, i detta fall hårvårdsprodukter och kläder/smycken, sådant som skall få oss att se snyggare ut. Det är dessa reklamfilmer som skönhetsideal syns absolut mest. Men det är även i dessa reklamer vi förväntar oss att bli pumpade med ideal.
Det blir värre när det kommer till ideal som inte lika tydligt gäller skönhetsbranchen.
Kellogs Special K är en flinga för kvinnor. 3 kvinnor figurerar i reklamfilmen. De är alla smala, snygga, klär sig bra och framförallt är de lyckliga. "den perfekta kvinnan". Man skall känna att om man äter flingorna kommer man själv att bli lika lycklig. Det intressanta är att de tar upp att flingan är fettsnål. Som att alla kvinnor självklart MÅSTE tänka på sin vikt. De har även budskapet "En flinga som är ett måste för oss kvinnor". Intressant hur vi kvinnor tydligen "måste" äta fettfria flingor.
Detta är en reklam som tar upp skönhetsideal på ett annat sätt. Självklart är den kopplad till skönhetsbranchen men även till livsmedelsbranschen.
Inomlivsmedelbranschen är det vanligare att man anspelar på humor (Ica reklamen) eller hälsa (Paulins kök) eller fokusera på den fräscha produkten (Felix). Det är mer sällan som man anspelar på skönhetsideal på samma sätt som Special K gör.
De har kopplat samman skönhetsbranschen med livsmedelbranschen vilket gör reklamen snäppet farligare. Skönhetsideal som förespråkar smala människor är vi vana vid, men när till och med livsmedelsbranschen börjar ta upp ämnet blir man lätt osäker och kan påverkas ännu kraftigare att ändra sina matvanor till en mer "fettfri kost". Visst kan detta hjälpa de som har problem med övervikt, men det är inte överviktiga som figurerar i reklamen utan unga, smala kvinnor.
Jag känner själv att jag påverkas att vilja köpa flingorna. Självklart vill jag vara hälsosam, smal och lycklig. Och när det kombineras med en produkt jag kan äta, dvs förändra min kroppsbyggnad och inte bara mitt utseende med kläder och smink etc, så blir jag extra intresserad. Jag kan alltså tydligt märka hur dessa reklamkampanjer, trots kanske en god baktanke om hälsosammare kost, kan leda till problem för konsumenten när det kommer till att ifrågasätta sin egen skönhet.
Förlåt!
Hej!
Har varit super dålig på att uppdatera denna vecka men jag lovar att göra det i morrn!
Vi har haft så mycket annat att göra idag men i morgon tänkte jag analysera lite mer kring olika kampanjer, framtid etc.
Jag tänkte även prata med Rebeka om vad vi skall göra för konkret inför utställningen.
Jag tänker lite på "skönhet är lycka!"
Alltså göra en kampanj med lyckliga människor och visa på deras skönhet.
Eller kanske en slogan som "är jag vacker nu?" med misslyckade skönhetsingrepp etc.
Det jag vill få ut är att visa på vilka olika sätt man kan anspela på skönhet inom reklam. Man bör tänka på att skönhetsidealen kan påverka både positivt och negativt utifrån hur man använder "skönhet" i en reklam.
Eftersom att mycket reklam, när det kommer till de negativa aspekterna med skönhetsideal, främst riktar sig till unga män och kvinnor så är jag i den perfekta målgruppen för att påverkas. Genom att använda mina egna reaktioner på olika kampanjer kan jag lättare avgöra vad man bör undvika / lyfta fram för att göra en bra reklam som inte hetsar människor att vilja ändra sitt utseende.
Utvecklar detta mer i morgon dock!
Skönhetsideal. Svtplay.
Skönhetsideal- Allmänt.
Skönhetsideal inte endast genom modellernas utseende. Även kostvanor och matvaror påverkar.
Ex. Kelloggs special K som påstår att produkten skall hjälpa kvinnor (som står i fokus) att gå ner i vikt. Påverkar även det dagens skönhetsideal. ”Ät dig smal”: Måste vara smal för att passa idealen. Inte bara pga hälsan.
”Dagens västerläska idealkropp – vårat skönhetsideal är idag att vara: smal, stark,
ungdomlig, androgyn, fysiskt vältränad samt att den reflekterar kulturens grundläggande
värderingar om självständighet, självkontroll, tuffhet, tävling och ungdom” (Gerholm 1998,
20)
”Fotomodellsdrömmen handlar om att få denna så kallade skönhet bekräftad och öppet uttalad,
att få legitimationen och värdet vacker (Crona-Leandoer 1991). Att vara vacker idag innebär
att, som sagt, se ut som skönhetsidealet som blivit allt smalare med åren. Fröken Sverige har
på 30 år blivit fyra cm längre och hela 19 kilo lättare, då hon 1951 var 171 cm och vägde 68
kg och 1981 var hon 175 cm och vägde 49 kg (Folkhälsoinstitutet 1994: 23, 15). ”
!
Det får mig att tänka efter - varför har man så omöjliga skönhetsideal där "less weight is more" och alla bör se ut som fotomodeller för "det är då man klara sig i samhället". Industrin bygger upp omöjliga ideal samt förkastar det som är större, mer annorlunda etc. Jag har kommit på en förklaring till detta fenomen. Köparna måste titta på reklamen och känna sig otillräckliga, de måste känna att de behöver produkten för att bli lika snygg som personen i reklamen. Om man redan ser ut som personen i reklamfilmen kommer man antagligen känna att det inte finns någon anledning att köpa produkten.
Det finns även andra anledningar som att produkten skall vara kopplad till ett vackert yttre för att locka kunder, även snygga sådanna. Men en stor anledning till att idealen ständigt förändras och blir mer ouppnåliga är just för att kunderna skall känna sig manade av samhället att köpa produkten. Man måste ständigt känna att man skall göra en bättre veriasion av sig själv. Att nöja sig med hur man ser ut gynnar inte skönhetsindustrin då de inte fr något sålt.
http://www.youtube.com/watch?v=Ei6JvK0W60I
Klockren!
Inte direkt något att analysera men en bra reklam för att se hur man kan diskutera kring skönhetsideal samt en framtida syn på ideal - Skönhetsideal ser olika ut över hela världen och förändras ständigt. Att acceptera sig själv är det viktigaste skönhetsidealet.
Tänkte att man skulle kunna presentera den här delen med denna film på visiningen! :)
http://www.youtube.com/watch?v=Qhjp3DxZlZE
Frukostmöte!
Idag har jag och Rebeka frukostmöte för att diskutera den första tiden och hur det har gått. Vi ligger bra till i tidsplaneringen och går, enligt planerat, nu in på nästa del av processen nämligen skönhetsideal. Vi kommer att jobba med att titta på reklam som framför allt pekar på utseende och vad det spelar för roll i dagens samhälle samt hur skönhetsidealen förändrats under tiden. Det finns bland annat en studie som visar att modellerna har tappar 10 kilo på bara 10 år.
Igår gjorde jag klart min Genus affisch som även kommer att figurera ihop med post-it lappar där jag tänkt att betraktaren själv skall kunna välja vilka affischer som säger vad i fråga om genus och könsroller.
Vi har även diskuterat att ha en projektor under visningen som kan visa reklamfilmer som vi valt ut. Många som vi redan lagt upp på bloggen.
Peace out nu ska jag dricka kaffe!
Slut med Genus.
Nu är kapitlet med Genus slut. Vi har haft lite svårt att hålla oss till planeringen då vi inte förväntat oss så stressiga veckor i skolan nu i slutet innan höstlovet men vi har tänkt kommer igång igen denna vecka och jobba effektivt.
Jag har kommit fram till intressanta saker när det kommer till genus reklam: Hur man gör annorlunda reklam för att att använda kön för att locka till sig det andra könet (exempel ölreklamer med kvinnor i lättklädda kläder), eller hur man använde kön för att locka till sig samma kön, Exempel kinder maxi reklamen där kvinnorna hyllar andra kvinnor. Att man använder kön och genus för att påverka köparna är ett faktum. Det ger också en bild på hur "genus idyllen" för de båda könen "bör" se ut. Det är ett sätt att skapa könsroller redan från tidig ålder. I leksaks tidningarna man fick hem i brevlådan som liten fråne exempelvis B&R var flickornas sidor rosa och pojkarnas blå. PÅ pojkarnas sidor fanns reklam för bilar, båtar och krigsdockar. På flickornas fanns dockor, låtsaskök och låtsasdamsugare. Redan i titidg ålder vill reklam påverka oss och bygga upp samhällets könsroller, även kallat genus.
Min slutprodukt i detta moment är att klippa ihop bilder från ett antal annonser och filmer som jag anser extra typiska eller där man kan spåra genusrollerna tydligt. Sedan skall jag sätta på post-its med tankar kring reklamerna som betraktaren själv ska kunna flytta runt på de olika bilderna. Det enda problemet är att hitta en stor yta där jag kan klistra på bilderna.. men det ger sig.
Jag känner även att jag inte belyst männens del lika mycket men hoppas att Rebeka kan bidra mer i den frågan. Det kommer hur som helst att finnas med på slutprodukten. Lovar att uppdatera mer denna vecka nu när vi går in i nästa moment!!