Skönhetsideal. Svtplay.

Har just precis kikat på ett inslag från aktuellt angående en utställning vid namn SMAL (som vi tyvärr har missat då den slutade visas i Stockholm innan vi började med projektet)
utställningen tar upp tankar kring dagens skönhetsideal. Den visar även snabbt hur reklam kan påverka, speciellt unga och hur viktigt det är att vara "snygg" enligt dagens mått.
Dock måste jag förtydliga att skönhetsideal inom reklam inte endast handlar om att påverkas av smalhetshets eller den perfekta hyn på modellerna etc. Det kan även handla om hur man skall se ut som vuxen, vilka människor som frontas inom branchen - vältränade, vita tänder, lyckliga etc. Även det är skönhetsideal som vi ständigt möter i media och reklam. Anledningen till att vi fokuserat på unga mycket i denna del är att vi är unga tjejer, vilket i sin tur gör det lätt för oss att sätta oss in i situationen samt ta till oss av det vi lär.
Jag har även börjat fundera lite på skönhetsideal i framtiden. Jag tror inte att vi kommer att bli av med ideal som frontfigur inom reklamvärlden, dock tror jag att det kommer att bli mer verklighetsbaserat. Både Dove och Apoteket har satsat på skönhetsreklamer skapaen vanliga kvinnan" som inte ser ut som i reklamerna. Jag tror och hoppas på att det ska bli den nya trenden. Att visa skönhet så som den ser ut, inte när den är retuscherad eller frontad av ett viss sorts utseende.
Jag skulle vilja göra en reklam där man kan använda skönhet för att uppmana hälsa och välmående samt att älska den egna skönheten men fortfarande sälja en produkt. Konsumenten skall känna sig lockad att köpa produkten för att upplysa sin skönhet, inte för att förändra den genom att passa normen. Jag ska klura lite mer på hur jag vill att den skall se ut.
En av apotekets reklamer för skönhet 2011.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0