Slut med Genus.

Nu är kapitlet med Genus slut. Vi har haft lite svårt att hålla oss till planeringen då vi inte förväntat oss så stressiga veckor i skolan nu i slutet innan höstlovet men vi har tänkt kommer igång igen denna vecka och jobba effektivt.

Jag har kommit fram till intressanta saker när det kommer till genus reklam: Hur man gör annorlunda reklam för att att använda kön för att locka till sig det andra könet (exempel ölreklamer med kvinnor i lättklädda kläder), eller hur man använde kön för att locka till sig samma kön, Exempel kinder maxi reklamen där kvinnorna hyllar andra kvinnor. Att man använder kön och genus för att påverka köparna är ett faktum. Det ger också en bild på hur "genus idyllen" för de båda könen "bör" se ut. Det är ett sätt att skapa könsroller redan från tidig ålder. I leksaks tidningarna man fick hem i brevlådan som liten fråne exempelvis B&R var flickornas sidor rosa och pojkarnas blå. PÅ pojkarnas sidor fanns reklam för bilar, båtar och krigsdockar. På flickornas fanns dockor, låtsaskök och låtsasdamsugare. Redan i titidg ålder vill reklam påverka oss och bygga upp samhällets könsroller, även kallat genus.

Min slutprodukt i detta moment är att klippa ihop bilder från ett antal annonser och filmer som jag anser extra typiska eller där man kan spåra genusrollerna tydligt. Sedan skall jag sätta på post-its med tankar kring reklamerna som betraktaren själv ska kunna flytta runt på de olika bilderna. Det enda problemet är att hitta en stor yta där jag kan klistra på bilderna.. men det ger sig.

Jag känner även att jag inte belyst männens del lika mycket men hoppas att Rebeka kan bidra mer i den frågan. Det kommer hur som helst att finnas med på slutprodukten. Lovar att uppdatera mer denna vecka nu när vi går in i nästa moment!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0