!

Grym reklamfilm som verkligen tar upp de största problemen med skönhetsidealen som figurerar i reklam. Lägg märket till att den lilla flickan ser och ser andra människor påverkas av reklam. Det är reklambranschen som är i fokus i denna reklamfilm för hur de bygger upp omöjliga skönhetsideal som påverkar hela samhällets hälsa. "Dove" är ett märke som gillar att trycka på den "vekliga skönheten" det vill säga visa att det inte är hälsosamt att försöka rätta sig efter omöjliga skönhetsideal.

Det får mig att tänka efter - varför har man så omöjliga skönhetsideal där "less weight is more" och alla bör se ut som fotomodeller för "det är då man klara sig i samhället". Industrin bygger upp omöjliga ideal samt förkastar det som är större, mer annorlunda etc. Jag har kommit på en förklaring till detta fenomen. Köparna måste titta på reklamen och känna sig otillräckliga, de måste känna att de behöver produkten för att bli lika snygg som personen i reklamen. Om man redan ser ut som personen i reklamfilmen kommer man antagligen känna att det inte finns någon anledning att köpa produkten.
Det finns även andra anledningar som att produkten skall vara kopplad till ett vackert yttre för att locka kunder, även snygga sådanna. Men en stor anledning till att idealen ständigt förändras och blir mer ouppnåliga är just för att kunderna skall känna sig manade av samhället att köpa produkten. Man måste ständigt känna att man skall göra en bättre veriasion av sig själv. Att nöja sig med hur man ser ut gynnar inte skönhetsindustrin då de inte fr något sålt.

http://www.youtube.com/watch?v=Ei6JvK0W60I





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0