Betrakta.

Idag har jag tittat på lite reklamfilmer som visas på TV just nu för att förstå lite mer om hur skönhetsideal används.
Det var några reklamfilmer jag reagerade starkt på, bladn annat Nelly.com och TreSemme.
Nelly.com använde sig av smala modeller med perfekt hår och hy i sin annons. De manliga modellerna var muskliga men ändå smala. De var även klädda i både dyra och eleganta kläder. Man skulle kunna säga att de förkroppsligade skönhetsidealen i dagens samhälle.
I TreSemme reklamen är hårmodellen (TreSemme är hårvårdsprodukter) mycket vacker med perfekt hår, perfekt hy och rena drag.
Efter dessa två reklamfilmer följde en Ica reklam. Denna reklamfilm ärmycket annorlunda än de föregående. Visst, människorna i reklamen ser bra ut, men den anspelar inte på skönhetsideal på samma sätt. Den säljer inte genom skönhet, utan genom humor.
Det är en mycket intressant aspekt inom detta område som fick mig att tänka till. Man använder sönhetsideal medvetet för att sälja en vara. Det handlar om varans image. Ofta är det också just de produkter som anspeelar på utseende, i detta fall hårvårdsprodukter och kläder/smycken, sådant som skall få oss att se snyggare ut. Det är dessa reklamfilmer som skönhetsideal syns absolut mest. Men det är även i dessa reklamer vi förväntar oss att bli pumpade med ideal.
Det blir värre när det kommer till ideal som inte lika tydligt gäller skönhetsbranchen.
Kellogs Special K är en flinga för kvinnor. 3 kvinnor figurerar i reklamfilmen. De är alla smala, snygga, klär sig bra och framförallt är de lyckliga. "den perfekta kvinnan". Man skall känna att om man äter flingorna kommer man själv att bli lika lycklig. Det intressanta är att de tar upp att flingan är fettsnål. Som att alla kvinnor självklart MÅSTE tänka på sin vikt. De har även budskapet "En flinga som är ett måste för oss kvinnor". Intressant hur vi kvinnor tydligen "måste" äta fettfria flingor.
Detta är en reklam som tar upp skönhetsideal på ett annat sätt. Självklart är den kopplad till skönhetsbranchen men även till livsmedelsbranschen.
Inomlivsmedelbranschen är det vanligare att man anspelar på humor (Ica reklamen) eller hälsa (Paulins kök) eller fokusera på den fräscha produkten (Felix). Det är mer sällan som man anspelar på skönhetsideal på samma sätt som Special K gör.
De har kopplat samman skönhetsbranschen med livsmedelbranschen vilket gör reklamen snäppet farligare. Skönhetsideal som förespråkar smala människor är vi vana vid, men när till och med livsmedelsbranschen börjar ta upp ämnet blir man lätt osäker och kan påverkas ännu kraftigare att ändra sina matvanor till en mer "fettfri kost". Visst kan detta hjälpa de som har problem med övervikt, men det är inte överviktiga som figurerar i reklamen utan unga, smala kvinnor.
Jag känner själv att jag påverkas att vilja köpa flingorna. Självklart vill jag vara hälsosam, smal och lycklig. Och när det kombineras med en produkt jag kan äta, dvs förändra min kroppsbyggnad och inte bara mitt utseende med kläder och smink etc, så blir jag extra intresserad. Jag kan alltså tydligt märka hur dessa reklamkampanjer, trots kanske en god baktanke om hälsosammare kost, kan leda till problem för konsumenten när det kommer till att ifrågasätta sin egen skönhet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0