Människor i reklam.

Fick låna en bok av min kära mor som hon använder på sitt jobb när de takar om media. Ett avsnitt som jag blev extra intresserad av handlar om människor i reklam och hur man använder människor för att trycka på en viss punkt som de potensiella kunderna skall lockas av.

Detta är ett utdrag ur boken. ( Bild och retorik i media av Anders Carlsson och Thomas Koppfeldt)
(I avsnittet innan har exmpelt om en Telia reklam tagits upp, där har man jobbat med att analysera en bild från en av deras kampanjer. Fortsätter i detta stycke.)

"
Det är lättare att leva sig in i människor än att förstå något så opersonligt som ett telefonabonnemang. Människor är viktiga som förebilder i reklamen just därför: vi vill gärna placera människor i fack. Och vi gör det efter att ha tolkat deras yttre och sätt att framträda (framställas). Vi tycker ofta att personer kan "stå för" olika värden och kvaliteter. "

Jag tycker att det här avsnittet beskriver mycket om det vi jobbar med i just det här avsnittet. Det handlar om hur man kan använda människor för att framställa en viss "image" som produkten skall ha. I detta fall har vi inriktat oss på image rörande skönhet samt hur man använder människor för att bygga på skönhetsidealen. Jag gillar även att stycket tar upp "förebilder", precis som jag nämnt tidigare. Att bygga modellen/skådespelaren i reklamfilmen till en förebild gör att idealen påverkar betraktaren mer. Man blir alltså inspirerad. I reklamer rörande skönhetsideal kan detta påverka negativt.


I morgon skall jag skriva lite mer om vad vi skall göra för produkt i detta moment samt ta en titt på veckoplaneringen. skriver snart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0