Filmen klar!
Så döm mig inte på redigeringen, njut istället av samtalet.
Nu ska jag snart på skiva, för jag är nästan frisk och tänker banne mig inte missa den.
Kram!
Sjuk men jobbar på.
Men här kommer de då: de tio budorden.
De tio budorden för att skapa medveten reklam
1. Du skall alltid tala sanning. Med detta menas även att man inte skall presentera orelevant fakta som kan misstolkas.
2. Du skall ha som syfte med reklamen: att öka omsättningen samt att öka medvetandet för hur man lever en medveten livsstil.
3. Du skall ha förståelse för hur kampanjen kommer att påverka konsumenterna, vilket du skall kunna ta ansvar för.
4. Du skall se till att kampanjen inte spär på synen på genus och tydliga könsroller. Sträva istället efter att visa jämlikhet mellan könen.
5. Du skall ha förståelse för vilka skönhetsideal som har en negativ påveran på konsumentera och jobba för att utmana dessa.
6. Du skall ha förståelse för hur man kan påverka konsumenter att bli mer medvetna om sin miljöpåverkan.
7. Du skall ha kunskap om vilka säljknep som kan användas för att påverka människor att förändra deras livsstil i en god riktning.
8. Du skall ha som mål att få fler konsumenter att ta aktiva val i vardagen.
9. Du skall ha god förståelse för att all reklam inte kan presenteras utifrån detta förhållningssätt utan att tänja på etiska regler eller bli orelevant för produktens syfte. Detta betyder att du måste prioritera vissa fall framför andra.
10. Du skall alltid stärva efter att få din omvärld att bli en bättre plats och genom detta förstå din roll i denna process.
Liten extra del.
Att använda en kändis har länge varit ett knep för att sälja in en vara i ett visst forum. De som dras till kändisen i fråga dras även till produkten. En person vars karaktär är positiv betingad för många kan öka försäljningssiffrorna markant. Det har även gjort studier där fler unga idag lockas till reklamer när de känner igen personen som marknadsför produkten. Detta kan handla om allt från filmstjärnor, bloggare eller kända modeller.
Slutspurt!
MÖTE.
Onsdag.
Avsluta skall vi göra genom att skriva "Tio budord för positiv reklam", där vi har Hopkins 10 budord som modell, vilka nästan alla reklamkampanjer är uppbyggda på. Dessa budord skall förstärka det vi sagt i texten samt ge klara riktlinjer att tänka på när man skapar kampanjer med syfte att våga påverka.
Vi har inte riktigt bestämt oss för vilken sorts Layout vi vill ha. Skall vi ha spalter? Eller blir det för mycket som artiklar?
Ska vi ha det i tidningsform eller stencilform?
Vilket typsnitt skall vi ha och vilket papper skall vi använda?
Dessa frågor måste vi besvara så snart som möjligt. Dock tror jag att det kommer att bli bra i slutändan. Vi måste bara bestämma oss och få det att se så proffsigt ut som möjligt. Jag skall försöka prata med min kusin om detta som jobbar mycket med grafik om han har några tips.
Jag tänkte även börja lite på rapporten för hur projektete har sett ut för oss idag. Börja punkta upp lite.
Ja, det var idag. Siktet är att vi skall vara till stor del klara nästa fredag, vilket jag tror att vi kan vara. På så sätt har vi åtminstonne 2 veckor på oss att finjustera samt välja hur slutprodukten skall se ut grafiskt.
Glad onsdag!
Genus!
GENUS
Vad säger reklamen?
Reklambranschen speglar till stor del de värderingar som finns i samhället och ger därför en inblick i de samhälleliga problem som föds utifrån dessa värderingar. Ett allvarligt problem har att göra med de djupt rotade könsrollerna som förekommer än idag. Det handla rom ideal mannen och idealkvinnan, och i detta fall att vinkla reklamkampanjer och produkter för att förtydliga de könsroller som existerar.
Det finns tydliga exempel på hur respektive kön framställs inom branschen. Exempelvis har kvinnor ofta förekommit i reklamfilmer rörande hushållsprodukter som diskmedel, tvättmedel samt när det kommer till barnskötsel som barnmatsreklam eller blöjreklam. Genom att det främst är kvinnor som förekommer i denna typ av reklam kan man anta att det har att göra med att det är produkter som kan förknippas med de värderingar som hört till den kvinnliga rollen i hemmet: laga mat, tvätta, diska samt ta hand om barnen.
Men kvinnor syns även ofta figurera i reklamkampanjer för mer manliga produkter, men då snarare som objekt. Exempelvis parfym reklamer som Axe eller Diesel, då det utlovas att man skall få fler kvinnor om man använder just den produkten. I denna typ av reklam utforskas kvinnans sexuella sida men där hon snarare blir ett objekt och skall förhålla sig till mannens val.
Dessa könsroller blir tydliga redan i mycket unga år. Ett exempel som blivit kritiserat är H&Ms sommarkatalog från 1991 som redan då startade debatten om hur könsroller planteras genom reklam redan i ett tidigt stadium. I H&M kampanjen pysslar pojkarna med en bil och flickorna tvättar. Pojkarnas budskap lyder ”det är ordnar vi” medans flickorna får det mer ungergivna ”vi gör så gott vi kan”. Trots att denna reklam är nästan 20 år gammal så satte den igång en debatt om hur man framställer könsroller i dagens reklam och trots att det finns lysande exempel på företag som har skärpt sig så lever ändå könsrollerna kvar.
Källa: http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/9807/30/reklam.html
Ett knep som reklammakarna i H&Ms kampanj använt, som syns tydligt än idag är hur man använder grafik för att förmedla ett budskap. Vi kan bland annat tydligt se här hur pojkarnas kampanj innehåller mer dova färger som svart och grön när flickornas innehåller klara som rosa och blå. Att locka de olika könen till olika produkter genom just grafik, ljus eller ljud lever kvar idag.
En produkt som tydligt visar på hur könsroller används är coca-cola reklamen från 2011 när det rör sig om typerna ”Coca-Cola zero” kontra ”Coca-Cola light.” (som ibland även kallas Diet Coke). Först och främst bör man som konsument veta att dessa två typer av Coca-Cola bygger på samma koncept – inget socker, inga kalorier. Light- versionen är originalversionen av konceptet men den ansågs för ”kvinnlig”. Coca-Cola skapade därför en variant av samma produkt som skulle rikta sig mer till män. Man lanserade nästan två helt identiska drycker men valde att göra kampanjerna helt olika för att styrka värderingarna av manligt och kvinnligt i samhället.
Coca-Cola Zeros kampanj 2011 byggde på ett samarbete med filmen Mission Impossible som kom ut samma år. I reklamfilmen för Cola Zero figurerade en man som drack drycken, blev plötsligt en spion, räddar en tjej från en bar och det slutar med att allt sprängs i luften. De manliga idealen lyser starkt igenom. Mannen skall vara orädd, stark samt skydda sin partner. Män skall tycka att krigsfilmer är bäst och att det viktigaste är att visa sig stark och modig. Det är nästan skrattretande hur tydliga och uttjatade ideal som lyfts fram i en kampanj för en läskedryck.
Coca-Cola light reklamen är extrem åt andra hållet. I filmen figurerar fyra kvinnliga dockor i snygga, trendiga kläder. De är på en shopping tur i jakten på en perfekt väska som endast rymmer deras favorit dryck: en Coca-Cola light. De fnissar sig genom hela filmen och förutom att en motorsåg används för att göra om en för stor väska till en mindre som skall passa flaskans form, så kunde kampanjen inte anspela mer på moderna könsroller, eller främst fördomar. Kvinnan skall vara klädintresserad, snygg, bry sig om sitt utseende och ständigt vara på gott humör. Till skillnad från Coca-Cola zero reklamen som innehåller mycket mörka färger, inslag med eld och en mörk berättarröst, så innehåller denna reklamfilm endast ljusa färger som rosa och silver. Inte nog med det är Coca Cola lights nya slogan ”Love it light” som anspelar på dagens smalhets.
http://blog.blazecommunication.com/wp-content/uploads/Love_it_light.jpg
Samhället är uppbyggt på värderingar som är svåra att skaka av sig, men de påverkar samhället i en negativ riktning. Kvinnor har i genomsnitt lägre lön än män för samma arbete. Det är större chans att en man får en chefspost än en kvinna. Genom reklam kan man se de värderingar och egenskaper som förknippas till de olika könen. Dessa värderingar bygger på att samhället inte är jämställt vilket i sin tur påverkar samhällets välstånd. Ett samhälle som har en jämställdhet mellan könen tror vi är ett samhälle som mår bäst, där alla har samma förutsättningar att lyckas och utvecklas samt där personens kön inte skall bestämma dess egenskaper. Detta är dock ingen ny tanke, och även om processen för jämställdhet har gått framåt så finns det mycket kvar att göra.
Reklambranschen kan ha en stor roll i denna förändring. Det handlar inte om hur produkten är utformad utan hur man säljer den. Man bör satsa på att sälja en livsstil som yrkar på jämställdhet mellan könen och att de värderingar som idag kopplas till respektive kön bygger ohälsosamma förväntningar på individen av samhället. Det har idag blivit allt vanligare att utmana de könsroller som framställs. I Ikea reklamen från 2011 står exempelvis en hel familj i köket och lagar mat tillsammans – alla gör sin del. Reklamen lockar till samarbete, närhet inom familjen och utmanar de värderingar som ligger i hushållsarbete.
Ett annat perfekt exempel är en leksakskatalog från företaget Leklust. Där utmanas könsrollerna redan i tidig ålder där spindelmannen leker med dockor och flickorna leker med bilar. Det här är en positiv utveckling, särskiljt eftersom mycket av de värderingar vi har som vuxna formas när vi är barn och leksakskataloger är vanligtvis en av de mest könsuppdelade reklamkampanjerna som finns där flickor leker med dockor och pojkar med bilar eller vapen. Att utmana denna stereotyp av reklam som Leklust har gjort är ett steg på vägen mot en typ av reklam som kan påverka hur könsrollerna kommer att se ut i framtiden.
Början!
Tänkte bara klippa in det jag har skrivit än så länge, vilket är inledningen. Den är inte helt klockren ännu men man får ändå en förståelse för vad vi jobbar med. Inbäddat i broschyren vill jag även anspela på en viss gnutta humor blandat med visuell stilrenhet - två av de knep som är mest trendiga i reklamvärlden idag för att skapa intresse.
KONSTEN ATT SÄLJA EN BÄTTRE VÄRLD
" EN DAG SKA FORSKARNA UPPTÄCKA ATT DE TILLFÖRLITLIGA ÅTERSPEGLINGARNA AV SAMHÄLLET FINNS I ANNONSERNA" - Marshall Mc Luhan
- en kritisk guide i reklamvärldens utveckling innehållande analys och diskussion rörande genus, skönhetsideal och miljö.
Ingen reklam tack!
När man hör ordet reklam tänker man kanske på de broschyrer från diverse företag som dimper ner i brevinkastet där ingen har nytta av dem. För andra är det mer självklart att tänka på tidningsreklam, Billboards, affischer eller tv-reklam – det finns många fenomen som kan kopplas till begreppet reklam.
Varje dag möts konsumenterna av reklam, det är ett av våra vanligaste medier i dagens samhälle. Reklamens syfte är att nå ut med ett budskap som lockar konsumenterna till en viss vara eller tjänst. Det finns många knep för att väcka uppmärksamhet och att som konsument inte påverkas av reklam är näst intill omöjligt – den finns överallt. Många är inte medvetna om hur mycket värderingar som ligger inbäddad i dessa reklamkampanjer. Det är ett av de medier som endast är skapat för att väcka känslor och som har som enda syftet att påverka. I dessa kampanjer finns det djupt rotade samhällsvärderingar och aspekter som både medvetet och omedvetet påverkar människor varje dag. Reklambranschen visar tydligt på förhållandet mellan efterfrågan och utbud, genom att förstå det utbud av reklam som finns idag kan man tydligt se vad som värdesätts i det samhälle vi lever i.
Reklambranschen är ett viktigt fenomen för att förstå vår omvärld. Genom att i sin tur förstå reklambranschen kan man få en insikt i konsten att sälja, inte bara en produkt, utan en hel livsstil. Dagens samhälle är präglat av könsdiskriminering, tydliga genusroller, skönhetsideal och miljöförstöring. Det talas nog så ofta om att rädda världen, men inte lika mycket om hur. Men eftersom att reklambranschen ständigt påverkar människor, ofta undermedvetet utan att kräva allt för mycket uppmärksamhet, kan reklam vara ett genialt sätt att undermedvetet få konsumenterna att ta ett steg i rätt riktning – mot en jämställd, hälsosam och klimatsmart samhälle.
Genom att analysera hur reklamens utveckling sett ut under de senaste åren, bland annat genom analys av diverse reklamkampanjer, styrkt av fakta och analys, bör vi kunna få en förståelse för de värderingar som format samhället, för de nyaste trenderna inom branschen samt vilken efterfrågan som finns – allt för att förstå hur reklam fungerar och hur vi på bästa sätt kan använda fenomenet för att skapa ett hållbart samhälle. Vi talar om konsten att sälja en bättre värld.
Loggat och bloggat!
Sähär har jag tänkt att uplägget bör se ut:
KONSTEN ATT SÄLJA EN BÄTTRE VÄRLD
- en kritisk guide i reklamvärldens utveckling inehållande analys och disskusion rörande genus, skönhetsideal och miljö.
Uppdelat i tre större avsnitt:
-Genus
-Skönhetsideal
-Miljö
Varje avsnitt bygger på fakta, konkreta exempel på reklamkampanjer rörande respektive ämne samt analys.
I de olika avsnitten kommer det även att dyka upp andra viktiga aspekter inom reklam: att sälja en livsstil, de tio budorden (inom reklam), citat, regler etc.
Jag tror att detta kan bli mycket bra. Det kommer inehålla mycket analys som bygger på både våra egna värderingar samt artiklar och statistik.
Vad tror du om detta? Låter det som en bra idé? Maila eller kommentera här på bloggen.
Slutprodukt.
Nu är det dags att börja på slutprodukten på riktigt. Det finns några saker i projketet som vi inte hunnit med då det kommer till vår tidsplanering, dock har vi mycket fakta och analyser att bygga vår slutprodukt på och jag är övertygad på att den kommer att bli bra.
Den nya tanken med slutprodukten är att göra en broschyr som diskuterar reklam som den ser ut idag samt hur vi tror på en utveckling inom reklambranschen som kan ge goda konsekvenser på samhället. Vi vill få läsarna att ha ett kritiskt förhållningssätt till den reklam som finns idag samt att de skall få förståelse för hur mycket reklam påverkar, både medvetet och undermedvetet.
Tanken är att broschyren skall tryckas upp och finnas tillgänglig i folkuniversitetets lobby då det finns flera copywriter kurser och PR kurser på folkuniversitetet som skulle kunna vara intresserade av det vi har att säga.
Idag skall jag ta tag i att börja logga i min blogg, dvs ta ut och bearbeta de inlägg som innehåller värdefullt material som vi kan använda i broschyren. Den kommer alltså främst att bygga på det vi skrivit om under hela projektets gång. Jag kommer att uppdatera under dagen vilka inlägg jag valt samt motivera. Hoppas du håller dig uppdaterad!
(OBS, ´jag har bloggat i mars, så det så!)