Början!
Tänkte bara klippa in det jag har skrivit än så länge, vilket är inledningen. Den är inte helt klockren ännu men man får ändå en förståelse för vad vi jobbar med. Inbäddat i broschyren vill jag även anspela på en viss gnutta humor blandat med visuell stilrenhet - två av de knep som är mest trendiga i reklamvärlden idag för att skapa intresse.
KONSTEN ATT SÄLJA EN BÄTTRE VÄRLD
" EN DAG SKA FORSKARNA UPPTÄCKA ATT DE TILLFÖRLITLIGA ÅTERSPEGLINGARNA AV SAMHÄLLET FINNS I ANNONSERNA" - Marshall Mc Luhan
- en kritisk guide i reklamvärldens utveckling innehållande analys och diskussion rörande genus, skönhetsideal och miljö.
Ingen reklam tack!
När man hör ordet reklam tänker man kanske på de broschyrer från diverse företag som dimper ner i brevinkastet där ingen har nytta av dem. För andra är det mer självklart att tänka på tidningsreklam, Billboards, affischer eller tv-reklam – det finns många fenomen som kan kopplas till begreppet reklam.
Varje dag möts konsumenterna av reklam, det är ett av våra vanligaste medier i dagens samhälle. Reklamens syfte är att nå ut med ett budskap som lockar konsumenterna till en viss vara eller tjänst. Det finns många knep för att väcka uppmärksamhet och att som konsument inte påverkas av reklam är näst intill omöjligt – den finns överallt. Många är inte medvetna om hur mycket värderingar som ligger inbäddad i dessa reklamkampanjer. Det är ett av de medier som endast är skapat för att väcka känslor och som har som enda syftet att påverka. I dessa kampanjer finns det djupt rotade samhällsvärderingar och aspekter som både medvetet och omedvetet påverkar människor varje dag. Reklambranschen visar tydligt på förhållandet mellan efterfrågan och utbud, genom att förstå det utbud av reklam som finns idag kan man tydligt se vad som värdesätts i det samhälle vi lever i.
Reklambranschen är ett viktigt fenomen för att förstå vår omvärld. Genom att i sin tur förstå reklambranschen kan man få en insikt i konsten att sälja, inte bara en produkt, utan en hel livsstil. Dagens samhälle är präglat av könsdiskriminering, tydliga genusroller, skönhetsideal och miljöförstöring. Det talas nog så ofta om att rädda världen, men inte lika mycket om hur. Men eftersom att reklambranschen ständigt påverkar människor, ofta undermedvetet utan att kräva allt för mycket uppmärksamhet, kan reklam vara ett genialt sätt att undermedvetet få konsumenterna att ta ett steg i rätt riktning – mot en jämställd, hälsosam och klimatsmart samhälle.
Genom att analysera hur reklamens utveckling sett ut under de senaste åren, bland annat genom analys av diverse reklamkampanjer, styrkt av fakta och analys, bör vi kunna få en förståelse för de värderingar som format samhället, för de nyaste trenderna inom branschen samt vilken efterfrågan som finns – allt för att förstå hur reklam fungerar och hur vi på bästa sätt kan använda fenomenet för att skapa ett hållbart samhälle. Vi talar om konsten att sälja en bättre värld.