Liten extra del.
vi har kommit på att vi skulle vilja ha en liten extra del i häftet, men dock väldigt kort. Det är inte en analys utan snarare en sammanställd lista - knep som används för att sälja. Den kommer att ligga längst bak, precis innan de tio budorden, och så här kommer den att se ut.
Knep för att sälja.
Inom reklambranschen finns vissa speciella knep för att sälja en produkt. De är alla effektiva under olika omständigheter, och de alla används flitigt.
* Kändisar
Att använda en kändis har länge varit ett knep för att sälja in en vara i ett visst forum. De som dras till kändisen i fråga dras även till produkten. En person vars karaktär är positiv betingad för många kan öka försäljningssiffrorna markant. Det har även gjort studier där fler unga idag lockas till reklamer när de känner igen personen som marknadsför produkten. Detta kan handla om allt från filmstjärnor, bloggare eller kända modeller.
Att använda en kändis har länge varit ett knep för att sälja in en vara i ett visst forum. De som dras till kändisen i fråga dras även till produkten. En person vars karaktär är positiv betingad för många kan öka försäljningssiffrorna markant. Det har även gjort studier där fler unga idag lockas till reklamer när de känner igen personen som marknadsför produkten. Detta kan handla om allt från filmstjärnor, bloggare eller kända modeller.
* Att sälja en livsstil
När tv:n blev ett nytt medie för reklamen slog fenomenet verkligen igenom. Istället för att sälja en produkt säljer man en hel livsstil. En reklamfilmen skapar en känsla där produkten framställs i en vardagssituation som är lockande - ett vackert hem, en lycklig familj, en resa, en stad. Det finns olika typer av livsstilsreklamer, men dess syfte är att locka med ett helt liv snarare än bara en produkt. Man förknippar produkten med ett lyckligt liv och blir mer benägen att köpa varan. Detta knep är ett av de vanligaste i dag.
* Musik
Att koppla ihop en vara med en viss låt är mycket effektivt. Detta fenomen är extra vanligt i bilreklamer, troligtvis för att göra reklamen mer intressant än att endast se en bil köra på en väg. När man hör låten förknippar man den genast med produkten. Detta är mycket effektiv marknadsföring för en vara, då man kan nå en större marknad utan att behöva lansera reklamen i flera medier. Om en låt spelas på radio kan den förknippas till produkten, även om det i sig inte är företagets reklam. På så sätt får man en viss typ av "gratis reklam" som är mycket effektiv då det är otroligt kostsamt att ha en reklamfilm som syns på TV.
* Produktplacering.
Produktplacering är en mycket populär typ av reklam. En vara kan synas i en film, en tv-serie eller i ett tv-program. Det påminner om livsstilsreklam, man kopplar varan till en hel situation som skall locka konsumenten. "Vill du vara som Carrie i sex and the city, köp en Mac-dator". Detta är mycket effektivt och märken som syns flitigt är exempelvis Mac, Samsung, Coca-Cola med flera.
Kommentarer
Trackback