MIn reklam!
1. Uppmanar till att cykla.
2. Genus och ålderdiskriminering upphävs
3. Använda humor.
lite exempel!
Denna period har vi som sagt arbetat med hur man kan påverka genom reklam, samt diskuterat huruvida det är etiskt rätt att använda reklam som kan uppmana till kollektiv förbättring för samhället, men som även kan framställa en vara på ett sätt som ger den en positiv publicitet inom ämnet miljö utan att i sig vara hållbart framställd.
Dock har jag här några exempel på reklamer där cyklar är involverade som ett exempel på hur en vara kan framställas gott utan att produkten i sig är inriktad på miljö. Jag anser att det är bra att göra detta då jag tror att vinsten att påverka människor omedvetet i reklamen har ett större värde än att man skall råka förknippa en vara med en miljö stämpel som inte är berättigad. Detta kommer även i sin tur att få fler varumärken att uppmärksamma mijön och genom att först göra miljöaktiv reklam kan det sedan sprida sig till hur produkten poduceras.
Här uppmanar man människor att cykla utan att egentligen skriva ut det med ord. Detta i sin tur är bra för miljön men det är egentligen en reklam för tamponger.
Källa:
http://farbror-sid.se/home/tag/rodeocyklar/
Här är en reklam för duschcreme men även här framställs det härliga med att välja cykeln fram exempelvis bilen.
Källa: http://www.flickr.com/photos/moment23/4513592673/
(OBS: källorna är där bilderna är tagna från som exempel, men inte källans ursprung)
miljöreklam från ica. inte den bästa men tidigt i sitt slag.
Etiskt rätt?
Regeler även inom reklam.
Regeler angående miljöreklam. Dessa regler belyser dock bara hur man framställer produkten ur miljösynpungt. Det jag och Rebeka vill belysa är främst hur man kan påverka människors vanor och syn på ett miljövänligt beteende, detta enligt mig bör även kallas "miljöreklam"
Hur som helst är dessa regler intressanta. Att säga att något är "miljövänligt" är hårdare krav än många kanske anar. Dessa regler får mig även att tänka på att det kan vara motsägelsefullt att ha en reklam med inriktning på miljö när produkten i sig inte är miljövänlig. Produkten kan ge intryck att vara bra för miljön fast att den troligtvis inte är det. Även om man kan påverka människors beteende bör det göras i kombination med att varan strävar efter ett gott förhållande med miljön.
Regler för miljöreklam
Reklam och marknadsföring ska vara vederhäftig, det vill säga saklig och trovärdig. När reklam som riktar sig direkt till konsumenten innehåller teknisk information eller andra påståenden som kan vara svåra att kontrollera eller förstå, ska man kunna ställa särskilda krav på det som påstås i reklamen.
Internationella Handelskammaren, ICC, har antagit särskilda regler för miljöpåståenden. ISO 14021 är en internationell standard som behandlar företagens användning av egna miljöuttalanden i marknadsföringen. Utifrån bland annat ICC-reglerna och ISO 14021 kan man dra vissa slutsatser:
- Bara miljöargument som kan styrkas med aktuell, faktabaserad dokumentation får användas. Utvecklingen på miljöområdet går snabbt och faktaunderlaget kan bli föråldrat.
- Generella påståenden ska kunna visas vara giltiga vid en helhetsbedömning av miljöeffekterna. Vaga och oprecisa påståenden ska undvikas, exempelvis "miljövänlig".
- Det ska inte råda någon tvekan om ifall miljöargumentet avser själva produkten eller förpackningen.
- Frihet från "irrelevanta" substanser ska inte åberopas, det vill säga att produkten saknar ämnen som över huvud taget inte har med produktområdet att göra.
- Om man till exempel åberopar att en vara är "klorfri" bör kloret i varan inte ha ersatts av ett annat, lika problematiskt, ämne.
- Symboler, märken etc får inte felaktigt ge intryck av ett officiellt godkännande.
- Text och bild kan tillsammans skapa mer långtgående påståenden än var för sig.
Reklam med miljön i fokus.
Jag har funderat över det här med miljö kontra reklam och efter att ha tittat på ett antal reklamer har jag fått några insikter.
- Miljösmart reklam är på modet. Många agenter har valt att lyfta fram miljöaspekten i sina produkter och belysa dessa i reklamkampanjerna. Detta tyder på att människor betingar produkter med fokus på miljön som trendigt, smart samt samvetsmässigt gott. Denna slutsats kan man dra då man tydligt inom reklam ser vad som bäst påverkar, lockar människor i dagens samhälle.
- Miljöreklam kan anspela på att produkten i sig är miljövänlig och dessa kvalitéer lyfts fram som en lockningsfaktor i kampanjen.
- Miljövänlig reklam kan även handla om att man tar fram belyser ett miljömedvetet/hälsomedvetet sätt att handla i vardagen, även om produkter i sig inte har med miljö att göra. Exempel på detta kan vara Kellogskampanjen 2010 där en kvinna väljer cykeln istället för bilen. Den är klimatsmart även om produkten i sig inte har en miljöinriktning.