Etiskt rätt?

man kan även diskutera etiska aspekter när det kommer till miljöreklam. Är det etiskt rätt att marknadsföra en produkt som i sig inte är miljövänligt i syfte att påverka människor att ta aktiva val när det kommer till miljö?
Detta är något jag berörde lite i förra inlägget.
En bil kan till exempel aldrig vara "miljövänlig". En viss bil kan vara bättre än en tidigare modell som släppte ut en större volym avgaser, detta är dock inte samma sak som att den är bra för miljön, ändå anspelar många bilreklamer idag på ett gott förhållande till miljön. Är detta etiskt rätt?
Är det även rätt att spela på människors medvetna och undermedvetna för att skapa en hållbar miljö om reklamen i sig förespråkar att man skall köpa en viss vara? Bidrar inte detta till konsumtionssamhället vi idag har som är en av de största miljöbovarna vi har?
Dessa är några svåra moraliska dilemman för mig. Hur ska man egentligen förhålla sig till det? Vår idé i detta projekt är ju just att kunna påverka människor genom reklam även om produkten inte har som syfte att vara totalt miljövänlig. Efter lite funderande har jag kommit fram till att man måste sätta vissa regler samt väga vissa för och nackdelar.
Fördelarna är att man kan påverka människor i deras vardag då reklam når ut överallt i samhället och har som syfte att påverka massorna. På detta sätt skulle en uppmaning till att cykla, sopsortera eller minska sin konsumtion väga över nackdelarna i en reklam där varan i sig inte är miljövänlig. Det jag menar är att människans handlingar väger tyngre än hur en viss produkt är framställd. Att öka intresset för miljön kommer även att påverka framställarna att på riktigt ändra framställningen av produkten.
Dock borde inte denna typ av produkter missleda konsumenten att tro att produkten är miljövänlig, snarare smyga in miljöbudskap i en reklam där det passar. Exempelvis kan man smyga in sopsortering i reklamer för kök, uppmana till minskat bilåkande i reklamer rörande hälsa och skönhet (ta cykeln istället etc) och uppmana till återvinning i klädreklamer. Ett exempel som finns nu är Stadiums reklam "lämna in dina gamla skor och få rabatt på dina nya". De uppmanar till en återvinning av produkter i samhället, något som blivit en stor trend i takt med att andrahands butiker fått en hög trendfaktor.
Man kan alltså väga att fördelarna att påverka människors handlingar väger tyngre än nackdelarna att man skall bli missledd av en produkt, dock skall man använda argumenten för att leva ett mer miljövänligt liv i reklamer där det passar samt lyfter fram syftet av produkten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0