Regeler även inom reklam.

http://www.konsumentverket.se/reklam/Reklam--miljo/

Regeler angående miljöreklam. Dessa regler belyser dock bara hur man framställer produkten ur miljösynpungt. Det jag och Rebeka vill belysa är främst hur man kan påverka människors vanor och syn på ett miljövänligt beteende, detta enligt mig bör även kallas "miljöreklam"

Hur som helst är dessa regler intressanta. Att säga att något är "miljövänligt" är hårdare krav än många kanske anar. Dessa regler får mig även att tänka på att det kan vara motsägelsefullt att ha en reklam med inriktning på miljö när produkten i sig inte är miljövänlig. Produkten kan ge intryck att vara bra för miljön fast att den troligtvis inte är det. Även om man kan påverka människors beteende bör det göras i kombination med att varan strävar efter ett gott förhållande med miljön. 

Regler för miljöreklam

Reklam och marknadsföring ska vara vederhäftig, det vill säga saklig och trovärdig. När reklam som riktar sig direkt till konsumenten innehåller teknisk information eller andra påståenden som kan vara svåra att kontrollera eller förstå, ska man kunna ställa särskilda krav på det som påstås i reklamen.

Internationella Handelskammaren, ICC, har antagit särskilda regler för miljöpåståenden. ISO 14021 är en internationell standard som behandlar företagens användning av egna miljöuttalanden i marknadsföringen. Utifrån bland annat ICC-reglerna och ISO 14021 kan man dra vissa slutsatser:

  • Bara miljöargument som kan styrkas med aktuell, faktabaserad dokumentation får användas. Utvecklingen på miljöområdet går snabbt och faktaunderlaget kan bli föråldrat.
  • Generella påståenden ska kunna visas vara giltiga vid en helhetsbedömning av miljöeffekterna. Vaga och oprecisa påståenden ska undvikas, exempelvis "miljövänlig".
  • Det ska inte råda någon tvekan om ifall miljöargumentet avser själva produkten eller förpackningen.
  • Frihet från "irrelevanta" substanser ska inte åberopas, det vill säga att produkten saknar ämnen som över huvud taget inte har med produktområdet att göra.
  • Om man till exempel åberopar att en vara är "klorfri" bör kloret i varan inte ha ersatts av ett annat, lika problematiskt, ämne.
  • Symboler, märken etc får inte felaktigt ge intryck av ett officiellt godkännande.
  • Text och bild kan tillsammans skapa mer långtgående påståenden än var för sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0