Reklam med miljön i fokus.

Förlåt för att bloggandet stannat av, detta har att göra med allmän skolstress, sportlov samt projekt men nog med ursäkter. Nu ska bloggandet komma igång igen.

Jag har funderat över det här med miljö kontra reklam och efter att ha tittat på ett antal reklamer har jag fått några insikter.
- Miljösmart reklam är på modet. Många agenter har valt att lyfta fram miljöaspekten i sina produkter och belysa dessa i reklamkampanjerna. Detta tyder på att människor betingar produkter med fokus på miljön som trendigt, smart samt samvetsmässigt gott. Denna slutsats kan man dra då man tydligt inom reklam ser vad som bäst påverkar, lockar människor i dagens samhälle.
- Miljöreklam kan anspela på att produkten i sig är miljövänlig och dessa kvalitéer lyfts fram som en lockningsfaktor i kampanjen. 
- Miljövänlig reklam kan även handla om att man tar fram belyser ett miljömedvetet/hälsomedvetet sätt att handla i vardagen, även om produkter i sig inte har med miljö att göra. Exempel på detta kan vara Kellogskampanjen 2010 där en kvinna väljer cykeln istället för bilen. Den är klimatsmart även om produkten i sig inte har en miljöinriktning. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0