Allmänt!
Tidsplaneringen.
Nedslag i reklamhistorien.
två viktiga saker som jag hittat och funderat över är bland annat dessa.
*
· ” för att fånga en läsare måste du skriva något intressant. Nästa steg är att hålla sig till sanningen, även om den inte är bra för din bransch. Om sanningen inte går att skriva, se till att den går att berätta. Det är i stort sett allt” John E. Power 1900 (sid 26) – OBS idag har vi inte tid att läsa, vi kan men orkar inte. . Vi vill ha något snabbt. Vi är lata. Viktigare att fånga ögat med en bra slogan och en bra bild.
En affisch som jag sett på tunnelbanan är ett exempel på hur man använder färger som sticker ut, som ger uppmärksamhet samt samt har en kort slogan. Dock är denna affisch mycket dålig. Sloganen anspelar på helt fel sak och har inget att göra med produktet. Färgerna ger uppmärksamhet men är även frånstötande enligt min mening. Här kommer alltså ett exempel på hur rätt regler kan bli helt fel.
En annan sak är dessa, de tio budorden som Hopkins skrev. Jag tror att vi kan använda det mycket. HAr även tänkt på att producera ett verk med utkilpp och leka lite med de tio budorden. Möjligtvis skriva om dem så de passar framtiden bättre. Återkommer mer om det senare.
CITATET
Effektiv reklam.
"Effektiv reklam – vilka reklamer blir mer uppmärksammade? Hur skapar man en bra reklam? Hur tilltalar man kunden? Hur skall man framställa produkten på bästa sätt?
Genom att analysera reklam då och nu utifrån olika kategorier som genus, skönhetsideal, produkt till livsstil, produktplacering, samhällets påverkan samt hur det påverkas etc, kan vi få en bild av hur man kan skapa reklam för framtiden som kan påverka folk i en god riktning ex. Miljö, hälsa etc.
Utsällningen blir ett experiment för hur man kan utnyttja den makt reklamvärlden har för att skapa ”god reklam” för framtiden. "
(Genom att ha dessa kategorier får vi en djupare inblick i vad reklam betyder för samhället)
första mötet.
Det här är sammanfattningen av vad som sas på mötet:
Tankar:
* Reklam då, nu och i framtiden.
* Sälja produkt eller en hel livsstil?
* Utveckling, göra god, effektiv reklam opartisk. (Överkonsumtion, skönhetsideal och genus)
Citat:
"Vi underskattar reklamens makt att påverka oss. Vi måste jobba på ett mer kritiskt förhållningssätt till reklam samt motarbeta de problem som uppstår inom reklambranschen idag för att kunna göra morgondagens reklam fri från negativa influenser"
Ett citat vi skrev ner för att lättare veta vad exakt vi vill få ut av ämnet reklam och varför vi valt det som ämne.
Frågor att jobba med:
- Hur har reklamhistorien sett ut? Hur länge har vi haft reklam? etc.
-Vad har varit stora vändpunkter i reklamhistorien? ( ex. kända personer, utveckling av media ex radio och tv)
- Kända personer?
- Olika sorts marknadsföring? (kändisar, serier, musik, etc)
- Hur påverkas vi av reklam?
- Hur speglar reklam samhället? ( Jämför med olika epoker i historien, reklamen kontra samhället)
Det är en liten början på vårat projekt. Jag tror verkligen att det kommer att bli jättebra :)