Tidsplaneringen.
Istället för att börja med genus denna vecka så satsar vi på nästa då det blev lite krångel med biblioteksböckerna.
Det vi skall jobba med de närmaste veckorna är som sagt genusperspektivet i reklam. Vi skall jobba med detta på följande sätt:
- Kolla reklamfilmer - vilket kön representerar vilken produkt? Hur framställs de? Könsroller?
- Även kolla affischer, bilboards etc.
- Androgynitet inom reklam? Exempel idag? Kan användas i framtiden?
- Även kolla diverse hemsidor och böcker för att se det historiemässigt och lättare bygga upp en korrekt analys.
Ett exempel är denna bild från Dolce och Gabbamas kampanj i mars 2007. Männen står i en ring runt kvinnan och kvinnan ser ut att tryckas ner i marken mot sin vilja. En våldtäkts scen? Det är knappast kvinnan som har makten. Hur skall vi se på detta? Hur kan det förändras men ändå anspela på syftet som D&G vill uppnå för att locka kunden: SEX.
Kommentarer
Trackback