Könsroller och genus!
Jag hittade en intressant artikel som tar upp könsroller och genus samt hur det hänger ihop med att sälja en livsstil och att spä på djupt rotade fördomar om könen.
Dove.
Nu har jag hittat en reklam jag verkligen gillar. Den visar hur en kvinna på en fotosession blir förändrad: hur en bild skapas och förändras tills den passar dagens syn på skönhet. Den visar tydligt hur skönhetsroller skapas. Jag lägger in den nu, inte för att den handlar mycket om genus, möjligtvis om hur kvinnor påverkar varandra och att man använder det för att bre på könsrollerna mer, men mest för att jag ska hitta den sen när vi jobbar med skönhetsideal inom reklam. Särskilt slagorden på slutet får mig att tänka efter på vilket samhälle vi egentligen lever i. Ingen, inte ens modellerna, är lika perfekta som de ser ut på bild, och ändå påverkar de tusentals kvinnor varje dag att sträva efter samma perfektion. En uppgift som kräver bantning, dyra krämer etc bara för att bli "accepterad!" av samhället. " Allt är lättare om man är snygg"
Dove reklam 2010.
Genusperspektiv på rakhyvelsreklam.
Det finns många intressanta artiklar på internet angående detta fenomen. Jag har tänkt mer och mer hur på hur kvinnor och män framställs i reklam. Mitt förra exempel var coca-cola reklamerna där det syns tydligare än någonsin. Ett annat exempel jag tänkt på är rakhyval för kvinnor. I Gilettes rakhyvelreklam för kvinnor fokuserar reklamen på att man ska raka benen för att mannen skall vara nöjd. Man ser tydligt i reklamfilmen hur mannen smeker kvinnans ben och det är hur de visar resultatet av att hyveln fungerar. Det ger ett oskrivet budskap som påverkar våra könsroller i grunden. Kvinnan skall vara vacker - för mannens skull. "Raka benen så blir mannen nöjd".
En annan reklam är Veet reklamen från 2010 med Alexa Chung i huvudrollen. Det går ut på att hon använt vaxremsor som gör att benen är slätare en längre tid. Läkaren är snygg och kvinnan vill inte att han ska se att hon har håriga ben. Trots att reklamen har en rolig twist, särskilt i slutet, så tycker jag fortfarande att den anspelar för mycket på mannens sätt att se på kvinnan. Att håriga ben på en kvinna skall vara äckligt men på en man är det helt okej. Tankesätt som detta är djupt rotat i samhället trots att kvinnor inte rakat benen i mer än 50 år. Det är reklamer som denna som stärker det i samhället.
Idé!
Nu har vi våran första idé till en "reklam". vi ska leka med coca-cola light/zero reklamerna och ta ett foto på oss två klädda väldigt androgynt. Vi vill leka med rollerna kring läskedryckerna för att spegla hur vi tror att det kan bli i framtiden. Genus och könsroller kommer inte att spela lika stor roll. Flera reklamer försöker redan nu förändra rollerna och i modevärlden är det inget nytt fenomen. Vi vill med vår egen reklam visa att det går att sälja en läsk till båda könen och ändå göra en fin reklam som tilltalar båda, även om det är två kvinnor som inte spelar på samma sexualitet som är vanligt i reklam branschen. Vi tänkte fota nästa vecka. Uppdaterar om hur det går lite senare!
Genus!
Den här veckan har vi jobbat lite med genus. Det började med att jag såg två reklamer på tv för coca cola ligth och kom att tänka på hur otroligt feminin den var. Starx efter visades en reklam för coca cola zero, som i praktiken är praktiskt taget samma läsk med samma budskap ( 0 kalorier, 0 % socker) men det riktade sig oerhört mycket till män. Det var så tydligt hur genus perspektivet syntes i de olika reklamerna och var ett perfekt praktiskt exempel på hur tydliga könsrollerna är och hur mycket reklam både påverkar och påverkas av synen på genus.
Ett utdrag ur texten jag skrev idag
"
Ett tydligt exempel på hur reklam riktar sig olika till kvinnor och män är coca cola reklamerna. Särskilt Coca cola light vs. Cola Cola zero. Både innehåller 0 kalorier och smakar nästan identiskt, ändå har de reklamer av HELT olika karaktärer. Coca Cola light reklamen som går nu innehåller tre kvinnliga dockor som går in i en väskaffär och skall hitta en väska som passa en cola light flaska. Färgerna är ljusa, rosa och allmänt feminina. I reklamen för cola Zero är det expolsioner, en hård mansröst, en snabb glimt av en sexig kvinna etc. Inget hänger egentligen ihop. Det är så oerhört tydligt i hur reklamerna har riktat in sig på olika kön. "
Länkar även till reklamfilmerna här:
Coca cola light:
http://www.youtube.com/watch?v=Q5ZWhletU1E
Coca cola zero: (dock den äldre reklamen men stämmer fortfarande med budskapet"
http://www.youtube.com/watch?v=_iN0kgDB-6w