Genus!

Den här veckan har vi jobbat lite med genus. Det började med att jag såg två reklamer på tv för coca cola ligth och kom att tänka på hur otroligt feminin  den var. Starx efter visades en reklam för coca cola zero, som i praktiken är praktiskt taget samma läsk med samma budskap ( 0 kalorier, 0 % socker) men det riktade sig oerhört mycket till män. Det var så tydligt hur genus perspektivet syntes i de olika reklamerna och var ett perfekt praktiskt exempel på hur tydliga könsrollerna är och hur mycket reklam både påverkar och påverkas av synen på genus.
Ett utdrag ur texten jag skrev idag
"

Ett tydligt exempel på hur reklam riktar sig olika till kvinnor och män är coca cola reklamerna. Särskilt Coca cola light vs. Cola Cola zero. Både innehåller 0 kalorier och smakar nästan identiskt, ändå har de reklamer av HELT olika karaktärer. Coca Cola light reklamen som går nu innehåller tre kvinnliga dockor som går in i en väskaffär och skall hitta en väska som passa en cola light flaska. Färgerna är ljusa, rosa och allmänt feminina. I reklamen för cola Zero är det expolsioner, en hård mansröst, en snabb glimt av en sexig kvinna etc. Inget hänger egentligen ihop. Det är så oerhört tydligt i hur reklamerna har riktat in sig på olika kön. "

 

Länkar även till reklamfilmerna här:

Coca cola light:

http://www.youtube.com/watch?v=Q5ZWhletU1E

Coca cola zero: (dock den äldre reklamen men stämmer fortfarande med budskapet"

http://www.youtube.com/watch?v=_iN0kgDB-6w


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0