Dove.
Nu har jag hittat en reklam jag verkligen gillar. Den visar hur en kvinna på en fotosession blir förändrad: hur en bild skapas och förändras tills den passar dagens syn på skönhet. Den visar tydligt hur skönhetsroller skapas. Jag lägger in den nu, inte för att den handlar mycket om genus, möjligtvis om hur kvinnor påverkar varandra och att man använder det för att bre på könsrollerna mer, men mest för att jag ska hitta den sen när vi jobbar med skönhetsideal inom reklam. Särskilt slagorden på slutet får mig att tänka efter på vilket samhälle vi egentligen lever i. Ingen, inte ens modellerna, är lika perfekta som de ser ut på bild, och ändå påverkar de tusentals kvinnor varje dag att sträva efter samma perfektion. En uppgift som kräver bantning, dyra krämer etc bara för att bli "accepterad!" av samhället. " Allt är lättare om man är snygg"
Dove reklam 2010.
Kommentarer
Trackback