Genusperspektiv på rakhyvelsreklam.

Det finns många intressanta artiklar på internet angående detta fenomen. Jag har tänkt mer och mer  hur på hur kvinnor och män framställs i reklam. Mitt förra exempel var coca-cola reklamerna där det syns tydligare än någonsin. Ett annat exempel jag tänkt på är rakhyval för kvinnor. I Gilettes rakhyvelreklam för kvinnor fokuserar reklamen på att man ska raka benen för att mannen skall vara nöjd. Man ser tydligt i reklamfilmen hur mannen smeker kvinnans ben och det är hur de visar resultatet av att hyveln fungerar. Det ger ett oskrivet budskap som påverkar våra könsroller i grunden. Kvinnan skall vara vacker - för mannens skull. "Raka benen så blir mannen nöjd".
En annan reklam är Veet reklamen från 2010 med Alexa Chung i huvudrollen. Det går ut på att hon använt vaxremsor som gör att benen är slätare en längre tid. Läkaren är snygg och kvinnan vill inte att han ska se att hon har håriga ben. Trots att reklamen har en rolig twist, särskilt i slutet, så tycker jag fortfarande att den anspelar för mycket på mannens sätt att se på kvinnan. Att håriga ben på en kvinna skall vara äckligt men på en man är det helt okej. Tankesätt som detta är djupt rotat i samhället trots att kvinnor inte rakat benen i mer än 50 år. Det är reklamer som denna som stärker det i samhället.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=a1aO6jXHUW4

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0