Mitttkursutvärdering, lite för sent.

Att ha projekt:
Det är kul att få fördjupa sig i ett ämne som man själv valt, det ökar motivationen. Men då det inte är schemalagt kan det bli att man glömmer bort det ibland/ prioriterar annat plugg framför projektet vilket är dumt.
Jag tycker även att vi skulle kunna ha lite hårdare mallar för vad vi gör då det lätt kan flumma iväg ibland.
Bra: Det som har gått bra för oss är att vi är duktiga på att analysera, hitta reklam samt tycker att det är roligt att hålla på med vårat ämne. Vi har blivit lite bättre på att blogga samt har, i alla fall förra terminen, hållit planeringen ganska bra. Vi har även utvecklat våra idéer för vår redovisning vilket är kul.
Dåligt: Vi är dåliga på att göra konkreta saker, har en förmåga att flumma iväg samt kan ibland ha svårt att hitta ordentliga källor på det vi gör. Det mest är dock våra egna tankar och de blir bättre ju mer vi tränar.
Jobba på: Vi ska blogga mycket mer, vi ska bli bättre på att dela upp arbete samt göra fler konkreta saker och sammanfatta våra idéer. Förhoppningsvis kommer det att bli bra i slutändan och att vi kan skriva så att det är lätt att följa oss genom processen.

Dela upp!

Nu har vi filmat och jag tror att det blev bra, förutsatt att man hör vad vi säger. jag ska klippa ihop den nu i veckan. Medan jag håller på att redigera filmen så börjar Rebeka nästa ämne samt gör en liten enkät angående reklam och dess skönhetsideal som vi förhoppningsvis kan få folk att svara på :)
Vi har ändrat nästa ämne till ett avsnitt vi kallar: Ekologisk reklam, eller "hållbar reklam" där vi tar upp exempel samt spånar i hur man, ur ett miljövänligt perspektiv, kan göra god reklam. Hur kan man uppmana folk att sopsortera när man egentligen säljer en tröja? Vi tänkte leka just med konceptet runt livsstilsreklam och göra det en del i denna kategori istället för en egen.

Manus till onsdag. (dock ej färdigställt)

Reklam avsnitt ett. Allmänt och genus.

 

”Att göra skillnad – framtidens reklam”

 

Att påverka och påverkas av samhället vi lever i är en självklarhet. När vi ser oss omkring kan vi lägga märket till alla de små saker som försöker forma oss i vardagen. Tv-serier, böcker, vänner, föräldrar, politik, nyheter etc. En av de mest betydande sakerna som ständigt kämpar och skapas för att påverka oss är reklam och det är just reklam denna serie kommer att handla om.

 

Reklam idag färgas av könsroller, skönhetsideal, masskonsumtion och budskapet om att ständigt köpa nytt, att inte vara nöjd. Vi vill undersöka om och hur reklam kan komma att te sig i framtiden. Om man kan använda reklam, något som har en tendens att påverka människan tankar och gärningar, för att göra världen till en liten bättre plats. Kan man använda ”ful reklam” för att undermedvetet göra något fint? Det vill vi ta reda på.

 

Detta första avsnitt kommer främst att handla om genus inom reklam. Vilka produkter vänder sig till de olika könen? Hur anspelar reklam på könsroller?

Några exempel vi kan se är reklam för barn. Rosa för flickor och blått för pojkar.

Vi står här utanför BR som är en stor leksaksaffär i Sverige. Denna butik är uppbyggd för att anspela på barns könsroller, ofta genom färger. Detta fenomen används ofta inom reklam för barn, vilket är extra farligt då det är när man är liten som man formas efter samhällets könsroller. Om man tittar på barnreklam, exempelvis här från BR, ur ett genusperspektiv så kan man även se att flickornas leksaker är dockor, barbiedockor, städartiklar, målarböcker med prinsessor etc. Man uppmanar genom lek flickor att lära sig att känna moderskänslor (mamma) , roller i hemmet (städa) och att skönhet spelar roll (prinsessor). Killarna får leka med bilar och actiongubbar, detta uppmanar till att mannen skall jobba hårt, vara hård, manlig etc. Killarna lockas med mörkblått, grönt och grått medan flcikorna lockas med ljusblått, rosa och pastell. Att använda färger i katalogen som skickas hem till barnen är ett typiskt knep för att locka barnen till en viss typ av leksaker. I katalogen demonsterar flickorna de rosa sakerna och pojkar de gröna och grå, på så sätt lockas barnen till olika produkter omedvetet när de kommer in i butiken. Produkter som omedvetet stärker deras könsroller redan från början.

 

 

Men det är inte bara barnreklam som speglar och påverkar dagens könsroller, även reklam för vuxna kan innehålla tydliga könsroller. Tillexempel diskemedelsreklam. I nästan alla reklamer för diskmedel är det en kvinna som är frontfigur. Detta kanske för att samhället talar om att kvinnans roll är i köket.

 

Även många reklamfilmer och affischer från modevärlden anspelar på könsroller. Som exempel kan vi ta denna kampanj från de Italienska märket Dolce and Gabbana där en kvinnlig modell blir nertryckt i golvet av en grupp manliga modeller. Hur skall man kunna tolka denna reklam? Vad vill den säga?

De vill troligtvis anspela på sex men tänker inte på att denna reklam anspelar på våldträckt. De vill sträcka sig över gränserna för att skapa reaktion hos betraktaren. Frågan är om det gått för långt när sådana kampanjer cirkulerar på internet, även om man tar dem med en nypa salt.

 

Då man påverkas så mycket av reklam som man gör, både medvetet och omedvetet, som första part eller tredje part, och att könsroller är ett stort problem i vårt samhälle idag, anser vi att man måste ändra hur man framställer genus inom reklamvärden. Det må vara ett sätt att väcka intresse hos kunden, vilket är det viktigaste syftet med reklam, men det kan även påverka på ett negativt sätt på allmänheten, vilket inte är värt det.


Planerings problem.

Vi har idag tittat igenom vår planering något. den stämmer inte riktigt med tiden som vi lagt ut då vi inte hade räknat med praktiken i Barcelona + en hel del plugg innan + efter. Detta har gjort att vi måste ändra i planeringen. Nu skulle vi tillexempel ha jobbat med "från produkt till livsstil" dvs hur man marknadsför en livsstil idag för att sälja en produkt istället för att låta produkten stå för sig själv. Det handlar om hur reklam i sig har utvecklats. Det är just denna nya "livsstils reklam" som gör att vi kan analysera med genus, skönhetsideal, samhällspåverkan etc. Om en produkt stod endast för sig själv blir det svårare att se utifrån olika aspekter. Men genom att vi analyserar så som vi gör har vi fått med detta moment utan att tänka på det.
På vår vernissage har vi kommit fram till att vi vill få fram vårt budskap genom olika medier, precis som det är i verkligheten inom reklambranschen. DVS genom affischer, föreläsning, reklamklipp, och även den filmen om genus vi skall spela in på onsdag (som det ser ut nu). Jag tror att detta kommer vara ett bra verktyg för oss för att få fram det budskap vi vill samt göra visningen mer levande.

Tankar.

I tisdags började jag skriva på manus till vår första film. vi har tänkt att kombinera bilder och kanske ljudklipp också i utställningen. vi får se hur ambitiösa vi kan vara med det hela. vi har så mycket i skolan att hinna med + jobb men det här ska bli bra!

Jag kan tyvärr inte bifoga manuset för det ligger på datorn i skolan och internet är ju värdelöst men jag kan skriva upp punkter som manuset bygger på.

Avsnitt 1! - Genus

1. Introduktion - medias roll. Reklam påverkar varje dag. Påverkar och påverkas ständigt att samhället. Planterar idér i oss. Reklamens syfte är att vi ska få åsikter, något vi tror att man kan utnyttja. Kan man göra reklam för att skapa ett bättre samhälle? Kan man omedvetet påverka människor att både köpa en ny plattång och börja sopsortera? Eller kan man sälja en bariedocka till ett barn men samtidigt kämpa för att förminska könsrollerna? Det skall vi diskutera i dessa avsnitt. Först ut, genus.

2. På BR. Redan från barnsben får vi idér planterade av reklam. Rosa = tjejer. Blå = Pojkar. Ex. reklamombudsmannens fall med H&M som späder på könsroller. <-- förtydligar.
Andra exempel : Yes-reklam (kvinnor och döttrar i köket)

3. Förändra. Bra reklamer idag. Ikea = alla lagar mat i familjen. Anti-reklam? Använda klippet där exempelvis en 6-åring analyserar leksaker. Medvetenhet viktigast.

4. Hur kan det bli i framtiden? Våra i idér. Anti-reklam. Bort med tydliga könsroller på flera sätt. etc. Använda våra egna texter.

5. I nästa avsnitt...


Ja, något sånt har vi tänkt oss. Kanske nån intervju också. :)


Ny idé!

Vi har en liten ny idé om hur vi skall göra en slutprodukt. Vi har funderat på att göra en film istället, filmen kommer att bestå av flera små avsnitt där vi disskuterar saker som genus, skönhetsideal etc som vi lägger upp varje månad i bloggen. Slutligen kommer vi att klippa ihop det hela till en film och göra en visning på filmen samt prata lite inför inbjudna gäster. Vi tänkte börja med att försöka göra detta redan denna vecka - alltså skriva manus etc och möjligtvis börja spela in. Filmerna kommer vara ca 5 - 10 minuter långa. Vi tror att vi kan få fram många av våra tankar genom att diskutera dem.

Min kära moder har sagt att hon kan hjälpa oss så jag har även tänkt att vi kan visa tydliga exempel och bilder där vi har spelat in våra röster till. Då kan vi använda texterna vi skrivit och läsa in dem. Om detta fungerar tror jag att det kan bli både kul och intressant. Vi har bra material redan nu, det handlar mest om att filma det hela och lyckas klippa in bilder vi valt etc i ett program.  vi måste se till att engagera oss!

Om detta låter som en fin idé kan ni gärna kommentera. Vi skall i morgon ha ett möta där vi går egenom planering, tidsplan (med ändringar) samt skriva mittkurs utvärderingen.

Förlåt! (men det blir bättre!)

Jag har varit absolut sämst på att blogga under ett par månader på grund av Barcelona, Jullov, Sjukdom etc. Detta menar dock inte att jag har slutat tänka på projektet. Jag har under dessa månader pratat lite med en nära släkting som jobbar på en reklambyrå som blev intresserade av vår idé om hur man kan påverka genom reklam för en bättre framtid genom att förstå reklam som ett fenomen. Hon har lovat mig en intervju samt hoppas jag på att kunna besöka PR byrån och se efter för mig själv hur det går till att skapa en reklam samt kanske få filma lite.
Det är min andra stora insikt. Jag vill ändra lite på hur vi skall redovisa. Jag vill göra en film, eller flera små korta filmer rörande dessa ämnen och sedan hålla ett föredrag om detta. Slutprodukten skulle bli flera små saker, men främst filmen där vi disskuterar vårat ämne. Vi kan både pressentera våra tanker, vår fakta samt våre ideer för framtiden. Vi kan prata med människor i skolan, på stan etc. JAg älskar även att jobba med film och det skulle vara kreativt för mig. Vi skulle även kunna trycka ut en liten folder som följer till filmen med våra texter som vi publicerat i bloggen, vilka människor, vilka regler och vilka intressen vi valt att ta upp etc samt kombinera det med reklamfilmer, youtube klipp, annonser etc. Min pappa har jobbat med film hela sitt liv och min mamma är mediapedagog så jag har goda förutsättningar för att göra denna film till något bra. (kommentera gärna om ni gillar iden).

Jag skall nästa vecka prata med med Rebeka om detta, samt matcha med vår planering och se hur vi skulle kunna få in allt detta i vår film. Vi lovar denna termin att blogga otroligt mycket oftare! (varje dag helst) om våra funderingar, framsteg samt tillkortakommanden i processen.

Tack, och förlåt! Lina


RSS 2.0