Manus till onsdag. (dock ej färdigställt)
Reklam avsnitt ett. Allmänt och genus.
”Att göra skillnad – framtidens reklam”
Att påverka och påverkas av samhället vi lever i är en självklarhet. När vi ser oss omkring kan vi lägga märket till alla de små saker som försöker forma oss i vardagen. Tv-serier, böcker, vänner, föräldrar, politik, nyheter etc. En av de mest betydande sakerna som ständigt kämpar och skapas för att påverka oss är reklam och det är just reklam denna serie kommer att handla om.
Reklam idag färgas av könsroller, skönhetsideal, masskonsumtion och budskapet om att ständigt köpa nytt, att inte vara nöjd. Vi vill undersöka om och hur reklam kan komma att te sig i framtiden. Om man kan använda reklam, något som har en tendens att påverka människan tankar och gärningar, för att göra världen till en liten bättre plats. Kan man använda ”ful reklam” för att undermedvetet göra något fint? Det vill vi ta reda på.
Detta första avsnitt kommer främst att handla om genus inom reklam. Vilka produkter vänder sig till de olika könen? Hur anspelar reklam på könsroller?
Några exempel vi kan se är reklam för barn. Rosa för flickor och blått för pojkar.
Vi står här utanför BR som är en stor leksaksaffär i Sverige. Denna butik är uppbyggd för att anspela på barns könsroller, ofta genom färger. Detta fenomen används ofta inom reklam för barn, vilket är extra farligt då det är när man är liten som man formas efter samhällets könsroller. Om man tittar på barnreklam, exempelvis här från BR, ur ett genusperspektiv så kan man även se att flickornas leksaker är dockor, barbiedockor, städartiklar, målarböcker med prinsessor etc. Man uppmanar genom lek flickor att lära sig att känna moderskänslor (mamma) , roller i hemmet (städa) och att skönhet spelar roll (prinsessor). Killarna får leka med bilar och actiongubbar, detta uppmanar till att mannen skall jobba hårt, vara hård, manlig etc. Killarna lockas med mörkblått, grönt och grått medan flcikorna lockas med ljusblått, rosa och pastell. Att använda färger i katalogen som skickas hem till barnen är ett typiskt knep för att locka barnen till en viss typ av leksaker. I katalogen demonsterar flickorna de rosa sakerna och pojkar de gröna och grå, på så sätt lockas barnen till olika produkter omedvetet när de kommer in i butiken. Produkter som omedvetet stärker deras könsroller redan från början.
Men det är inte bara barnreklam som speglar och påverkar dagens könsroller, även reklam för vuxna kan innehålla tydliga könsroller. Tillexempel diskemedelsreklam. I nästan alla reklamer för diskmedel är det en kvinna som är frontfigur. Detta kanske för att samhället talar om att kvinnans roll är i köket.
Även många reklamfilmer och affischer från modevärlden anspelar på könsroller. Som exempel kan vi ta denna kampanj från de Italienska märket Dolce and Gabbana där en kvinnlig modell blir nertryckt i golvet av en grupp manliga modeller. Hur skall man kunna tolka denna reklam? Vad vill den säga?
De vill troligtvis anspela på sex men tänker inte på att denna reklam anspelar på våldträckt. De vill sträcka sig över gränserna för att skapa reaktion hos betraktaren. Frågan är om det gått för långt när sådana kampanjer cirkulerar på internet, även om man tar dem med en nypa salt.
Då man påverkas så mycket av reklam som man gör, både medvetet och omedvetet, som första part eller tredje part, och att könsroller är ett stort problem i vårt samhälle idag, anser vi att man måste ändra hur man framställer genus inom reklamvärden. Det må vara ett sätt att väcka intresse hos kunden, vilket är det viktigaste syftet med reklam, men det kan även påverka på ett negativt sätt på allmänheten, vilket inte är värt det.