Miljö.
Läser nu artikeln som duktiga duktiga Rebeka hade hittat. Den förespråkar "en grön marknadsföring". Med tryck på att företagen skall, i sin marknadsföring, visa på vad de gör för miljön. Detta tror jag även att företagen kan tjäna på då miljötänk har varit en av de största trenderna de senaste 5 åren, främst på grund av att både politiker och media har belyst de stora konsekvenserna som väntar efter en lång tid av miljöförstöring.
Här är ett citat ut arikeln som talar just om den gröna marknadsföringen.
"Enligt Naturvårdsverkets senaste mätning Allmänheten och växthuseffekten anger 80 procent att de kan tänka sig att betala mer för en vara om de vet att företaget arbetar aktivt med klimatfrågan. Plötsligt finns det ett ökat handlingsutrymme för de företag som vill ha dragkraft av marknaden för att minska sina miljöeffekter.
Samtidigt tycker 73 procent av de svarande i samma undersökning att svenska företag är dåliga på att kommunicera vad de gör för att begränsa sina utsläpp av växthusgaser. Dags för mer grön marknadsföring med andra ord"
Samtidigt tycker 73 procent av de svarande i samma undersökning att svenska företag är dåliga på att kommunicera vad de gör för att begränsa sina utsläpp av växthusgaser. Dags för mer grön marknadsföring med andra ord"
Men vi vill även med denna kategori belysa att man kan använda grön marknadsföring även på produkter som inte främst inriktar sig på miljötänk. Det kan handla om att belysa saker i reklamkampanjen som visar t.ex. på sopsortering, el sparande, återvinning etc.
Genom att anspela på människors livsstil kan man alltså påverka människor undermedvetet att agera miljösmart, på samma sätt som vi undermedvetet påverkas av skönhetsideal och genus inom reklam.
Men bör även reklamen produceras miljövänligt? Är det mer miljövänligt att ha en tv-reklam eller att trycka upp affischer? Kan man utveckla detta och få reklam branschen att ta steget steget längre i utvecklingen mot en förbättrad miljö? Detta tål att tänkas på.
Kommentarer
Trackback