Rapport.
Rapport projekt
Jag har under ett års tid arbetat med ett projekt rörande reklam och dess utveckling. Jag har jobbat tillsammans med min vän Rebeka under projektet och tillsammans har vi fått en större förståelse för reklamens betydelse för att påverka människors tankar och handlingar samt hur detta kan utnyttjas i ett gott syfte. Syfte med projektet var att få större förståelse för reklam och hur den påverkar samt analysera konkret reklam för att komma med förslag på hur man kan göra medveten reklam för att påverka samhället i en positiv riktning. Detta syfte har vi lyckats uppnå under året, vilket jag är stolt över. Men vi har inte endast fått förståelse för det ämne vi valt att fördjupa oss i, minst lika viktigt är det att förstå arbetsprocessen. Vi har stött på diverse problem som kan komma när man har en partner inom ett projekt; någon gör mer än den andra, sätter högre krav eller har andra visioner. Det är problem man kan stöta på när man jobbar flera, men är mycket bra att träna på. Vi har övervunnit dessa hinder genom att diskutera, kompromissa och peppa varandra. Man måste hitta rätt balans mellan båda parter, det är det viktigaste för att resultatet samt processen fram till resultatet håller måttet. Det är inte bara målet utan även resan som räknas.
Tillvägagångssättet har varit varierat. Böcker, analys av kampanjer och reklamfilmer samt artiklar har varit våra främsta verktyg för att hitta material. Vi har främst använt bloggarna för skriva det viktigaste och sedan använt dem för att välja ut det material vi tror är viktigast för slutprodukten. Bloggen har varit ett mycket bra hjälpmedel. Inte nog med att man har tillgång till sina tankar oavsett plats eller dator, man har även en större frihet i det man skriver. Jag känner en större frihet när jag skriver på bloggen, då det inte känns lika seriöst som att skriva ner fakta i ett dokument. På bloggen känner jag mig mer manad att väga in mina egna åsikter och kommentarer, vilket har varit mycket viktigt inom vårt projekt.
Processen i allmänhet började bra. Vi var engagerade, bloggade en hel del och vi blev insatta i ämnet. Dock hade vi svårt att följa tidsplaneringen då mycket annat kom i vägen som resan till Barcelona, andra ämnen, projekt etc. Vi tappade många gånger den motivation vi behövt för att hålla uppe grundidén och tidsplaneringen.
Slutprodukten handlade om att vara kreativ och att få använda både vårt intresse för konst och film för att förmedla budskapet om reklam. Sedan insåg vi att både brist på tid och material stod i vägen för den utställning vi hade planerat. Vi insåg att det skulle bli allt för stressig, även om jag tror att det hade varit en god idé. I utställningen ville vi visa på hur olika medier påverkar, och att genom konstverk skapa kreativa budskap som skulle ge förståelse hur reklamvärlden påverkar samt återspeglar samhället. Både inom genus, skönhetsideal samt miljö finns mycket dolda meningar att hämta i kampanjerna som cirkulerar i dagens medier. Genom att förstå detta invecklade mönster som bygger på människans psyke kopplat till dess fysiska handlingar kan man påverka omvärlden. Detta ville vi visa genom de tänkta konstverken. Det skulle ge en annan dimension av projektet att förmedla detta genom just kreativa verk i olika former, i samma former och arter som reklam kommer i. Jag är till viss del missnöjd då jag tror att detta skulle varit den bästa slutprodukten. Dock tror jag även på den slutprodukt som det senare blev. Även den har syftet att upplysa och påverka om reklam, men dock på ett mer informativt sätt. Jag hade önskat att vi kunnat trycka upp slutprodukten för att få ett mer proffsigt resultat, men brist på tid och kapital stod i vägen för den idén. Inom detta projekt har jag även lärt mig att förstå de begränsningar som tillkommer. Vi kan inte trycka en riktig broschyr för vi har inte kapitalet. Men detta har även lärt mig att överkomma dessa begränsningar genom att tänka ”hur bra kan vi göra detta? Hur kan vi göra istället? Vad har vi råd med? Vad har vi tid till?” och utifrån dessa göra en slutprodukt jag ändå kan känna mig stolt över.
Förutom vissa problem med ändring av slutprodukt fanns det ett par andra saker som föll bort under projektets gång. Vi har inte gjort någon riktig undersökning, till stor del på grund av att vi visste att många var trötta på de undersökningar som hör samman med dessa projekt i flera skolor. Trots att en undersökning kunde ha varit mycket intressant och styrkt de argument vi presenterar, så hade det troligtvis inte gett så mycket inblickar eftersom frågorna blir mycket enkla och gärna vinklade i undersökningar där man främst kan svara ja eller nej.
Det som vi varit bra på är att kombinera olika källor samt analysera all den information vi fått. Inget står blankt för sig själv. Det visar att vi kan bearbeta källor och komma fram till nya lösningar. Det vi kunde gjort bättre är att vi borde skrivit en mer detaljerad tidsplanering som vi följt samt koncentrerat oss på projektet snarare än alla andra ämnen som känt mer viktiga. Men trots dessa felaktigheter som vi kunde gjort bättre så är jag ändå till stor del nöjd med den process vi har haft och slutprodukten kommer att visa på det hårda arbete vi lagt ner när vi väl har jobbat på ordentligt.
Lina Godee Sp09b